Bezorgbieb

Gepubliceerd op: 8 februari 2021 13:25

De Zeeuwse bibliotheken werken momenteel met de Bezorgbieb, zodat kwetsbare doelgroepen hun materialen toch thuis kunnen ontvangen. Geheel coronaproof worden de gereserveerde boeken van de klanten van de Bibliobussen tijdelijk thuisbezorgd.

Aaldert (Consulent Educatie POI): ‘Omdat de Bibliobussen, in verband met de coronamaatregelen, tijdelijk niet mogen rijden is de Bezorgbieb in het leven geroepen, een nieuw concept op maat voor klanten van de Bibliobussen in Zeeland. Geheel coronaproof worden de gereserveerde boeken van de klanten van de Bibliobussen tijdelijk thuisbezorgd. Je reserveert thuis via de website (een aantal) boeken of andere materialen, die zes weken uitgeleend op je lenerspas blijven staan. Voor ZB | Planbureau en bibliotheek van Zeeland geldt dat gereserveerde boeken na bericht bij de hoofdlocatie in Middelburg kunnen worden opgehaald en dat dit in Vlissingen kan in de ZBBUZZ die maandag, woensdag en vrijdag van 15.30 uur tot 16.30 uur aan de voorzijde van de Bibliotheek staat. Daarnaast is er voor klanten van de bussen, die onder normale omstandigheden voor de ZB vooral in de gemeentes Veere en Noord-Beveland rijden, nu tijdelijk een bezorgservice. Tijdens het reserveren kies je de afhaallocatie waar je gebruikelijk je boeken komt lenen. Zodra de gewenste boeken bij de Bibliobussen binnen zijn, nemen onze medewerkers telefonisch contact met je op over het bezorgmoment. Voor basisbibliotheek Oosterschelde is het vergelijkbaar. Ook daar geldt een afhaalservice met aangepaste tijden bij verschillende locaties. De bezorgdienst geldt daar in de gemeentes Borsele en Schouwen-Duiveland. Zeeuws-Vlaanderen heeft geen thuisbezorgdienst. Daar rijden ook geen bibliotheekbussen. Daar zijn vastgestelde tijden waarop de locaties afhaalbieb zijn.’

Anne (Coördinator Bibliotheekbussen) : ‘Klanten zijn echt ontzettend blij met deze service dus het is ook nog eens heel leuk en dankbaar werk. De busklanten reserveren op de normale manier via de website van ZB, als afhaallocatie kiezen ze een van de bussen. Zodra wij de boeken ontvangen hebben bij de bussen, gaan deze in bakken per plaatsnaam. Als er voldoende boeken zijn (het de moeite is om te rijden) worden de mensen gebeld en gaan we de boeken bezorgen. In sommige plaatsen komen we wel twee of drie keer per week en op andere plaatsen maar een keer per week. We communiceren met onze busklanten, maar er zijn vast ook klanten die normaal gesproken boeken uitzoeken in ZB vanwege de grotere collectie, die nu ook gebruik maken van de bezorgbieb. Het zou ons natuurlijk wel opvallen als er ineens plaatsnamen bij zitten waar we normaal gesproken niet komen. Maar dat hebben we tot nu toe nog niet gehad. Als we toch naar een bepaald dorp rijden, maakt een paar boeken extra voor iemand die normaal ergens anders leent, ook niet uit. Wat wel goed is om te weten: we hebben de mail die klanten normaal krijgen als ze hun boek kunnen ophalen, uit laten zetten. We hadden in het begin veel klanten die naar de klantenservice belden dat ze mail hadden gehad dat ze hun boek op konden halen. Maar ze hadden geen idee waar. Nu worden ze gebeld dat we de volgende dag komen i.p.v. gemaild. Voor de klant fijn dat ze een dag vooraf horen wanneer hun boek bezorgd wordt.’


Meer weten over opzet en/of organisatie van een Bezorgbieb? Mail naar: AVerheijen@dezb.nl.