Zoekresultaten
Resultaat 21 - 40 (van 100)
Stichting Lezen Lezen in het VMBO
onderzoek, interventie, praktijk
Verschillende artikelen over het leesgedrag van vmbo-leerlingen, waarbij ook de rol van de bibliotheek aan bod komt. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.
Non-fictie
Nederlands | 307 pagina's | Eburon, Delft | 2007
Gedrukt boek
Stichting Lezen Lezen in de lengte en lezen in de breedte
de doorgaande leeslijn in wetenschappelijk perspectief
Het lezen van fictie in een bepaalde leeftijdsperiode staat niet op zichzelf. Het lezen ervóór en erna hangen er nauw mee samen. Het ontwikkelen van een leesattitude en leesmotivatie, het aanleren van vaardigheden om fictie te lezen en het leren ervaren van leesvoldoening op jonge leeftijd heeft gevolgen voor het latere leesgedrag: het 'lezen in de lengte', van voorgelezen worden als kind tot lezen op latere leeftijd. 'Lezen in de breedte' betreft de reikwijdte van het gelezene, dus alles wat naast...
Non-fictie
Nederlands | 298 pagina's | Eburon, Delft | 2006
Gedrukt boek
Julienne van den Heuvel | Herman Kakebeeke | Tonny Meelis-Voorma Voorlezen in de praktijk
Non-fictie
Nederlands | 125 pagina's | NBLC Uitgeverij, Den Haag | 1997
Gedrukt boek
Anne Pellowski | Cecile Beijk Vertellen in kleine kring
een handboek; hoe je verhalen, anekdotes en rijmpjes kunt vertellen en waar je ze vandaan haalt; hoe je zakdoeken, poppetjes en andere spulletjes kunt gebruiken bij het vertellen in groepen, in clubhuizen, in bibliotheken, op scholen, in crèches, bij naschoolse opvang, in peuterspeelzalen en... gewoon thuis, met veel voorbeelden
Non-fictie
Nederlands | 104 pagina's | Biblion Uitgeverij, Den Haag | 1999
Gedrukt boek
Rimke Rohaan-Mul Vertel eens... een verhaal
Brochure voor ieder die zich wil oriënteren of scholen in het vertellen van verhalen, met veel praktische wenken en enkele verhaalsuggesties.
Non-fictie
Nederlands | 119 pagina's | Zwijsen, Tilburg | 1980
Gedrukt boek
Anton van der Geest | Wim Swüste Plezier in boeken
aktiviteiten rond boeken
Suggesties voor het opzetten van aktiviteiten rond het kleuter- en kinderboek om zodoende het leesplezier te vergroten en het boek een hulpmiddel te laten zijn bij de persoonlijkheidsontwikkeling van het kind
Non-fictie
Nederlands | 166 pagina's | Malmberg, Den Bosch | 1976
Gedrukt boek
Lezen voor het leven
deugden in de wereldliteratuur
Aan de hand van een zestal romans uit de wereldliteratuur wordt een aantal ethische thema's behandeld, die een handvat bieden om het literatuuronderwijs op de middelbare school vorm te geven.
Non-fictie
Nederlands | 224 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2017
Gedrukt boek
Katrien Rotsaert Mag ik nog een verhaaltje alsjeblieft?
voorlezen aan kleine en grote kinderen
Vragen over het nut van voorlezen, goede voorleesboeken, voorleesactiviteiten enz. worden beantwoord. Met zwart-witillustraties. Voor opvoeders, leerkrachten e.a. van kinderen van 0 tot 12 jaar.
Non-fictie
Nederlands | 94 pagina's | Acco, Leuven, Den Haag | 2011
Gedrukt boek
Wilma van der Pennen | Patsy Backx De magie van het voorlezen
bundel over voorlezen aan kinderen van 0 t/m 12 jaar in het kader van de Nationale Voorleesdag
Non-fictie
Nederlands | 93 pagina's | Stichting Lezen, [Amsterdam] | 1999
Gedrukt boek
Marc Verboord Moet de meester dalen of de leerling klimmen?
de invloed van literatuuronderwijs en ouders op het lezen van boeken tussen 1975 en 2000
Empirisch onderzoek naar de invloed van ouders en literatuuronderwijs op het lezen van boeken. Ouders, docenten en hun oud-leerlingen zijn ondervraagd. Hoeveel moeite moeten ouders en docenten literatuuronderwijs doen om kinderen aan het lezen te krijgen en wat is hierin de meest efficiente manier. En lezen mensen als volwassenen meer en betere boeken wanneer zij als kind de klassieke kinderboeken lazen of juist hun eigen smaak mochten volgen.
Non-fictie
Nederlands | 236 pagina's | 2003
Gedrukt boek
Stichting Lezen Lezen en leesgedrag van adolescenten en jongvolwassenen
verslag van het congres van 23 en 24 mei 2002 georganiseerd door Stichting Lezen en de Provinciale Bibliotheek Centrale Noord-Brabant
In een halve eeuw is het leesgedrag van tieners en adolescenten radicaal veranderd. Tegenwoordig lezen ze het minste van alle leeftijdsgroepen. De concurrentie van andere media en vormen van vrijetijdsbesteding is hevig. Een goede leesvaardigheid is echter onontbeerlijk voor het verwerven van informatie. Negentien onderzoekers uit binnen- en buitenland spraken over hun bevindingen over het leesgedrag van jongeren tijdens het congres.
Non-fictie
Nederlands | 307 pagina's | Eburon, Delft | 2002
Gedrukt boek
De smalle marge van de multiculturele samenleving
de multiculturele leescultuur in onderwijs en bibliotheek, boekproductie en beleid
Non-fictie
Nederlands | 272 pagina's | Biblion Uitgeverij, Den Haag | 2001
Gedrukt boek
Piet Mooren Het prentenboek als springplank
cultuurspreiding en leesbevordering door prentenboeken
Onderzoek naar de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. De auteur plaatst de boekensoort in een emancipatorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Hij doet dit door de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind te onderzoeken: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Op deze wijze schetst hij een beeld van wat de overheid en particuliere instellingen hebben...
Non-fictie
Nederlands | 525 pagina's | SUN, Nijmegen | 2000
Gedrukt boek
Bregje Boonstra Zo goed als klassiek
de 100 mooiste jeugdboeken van de laatste 50 jaar volgens Bregje Boonstra
Non-fictie
Nederlands | 120 pagina's | De Bijenkorf, Amsterdam | 1999
Gedrukt boek
Jacques Vos | Alfons van Heusden Allemaal letters
over kinderboeken in alle soorten, maten en prijzen
Allerlei wetenswaardigheden over de verschillende manieren van lezen, het uiterlijk van boeken, de verschillende soorten boeken: verhalen, informatief, rijmen en gedichten, schrijvers, bekroonde boeken enz. Bevat opdrachten. Vanaf ca. 10 jaar.
Non-fictie
Nederlands | 114 pagina's | Bekadidact, Baarn | 1992
Gedrukt boek
Saskia Tellegen-van Delft | Ineke Catsburg Waarom zou je lezen?
het oordeel van scholieren: anders dan men wel eens dacht
Handelseditie van een proefschrift met de uitwerking van een onderzoek naar spontaan leesgedrag van kinderen van 9 tot 14 jaar.
Non-fictie
Nederlands | 203 pagina's | Wolters-Noordhoff, Groningen | 1987
Gedrukt boek
Joke Linders | Gerrit Luidinga | Emilie Vermeer-van der Bruggen Over kinderboeken
voor ouders met kinderen tussen 5 en 12 jaar
Uitvoerig overzicht van enkele specifieke facetten van kinderboeken, waarbij o.a. het beoordelen, soorten kinderboeken en hun functie aan de orde komen.
Non-fictie
Nederlands | 141 pagina's | Teleac, Utrecht | 1986
Gedrukt boek
M. Wibaut-Berdenis van Berlekom Het boek en het volkskind
geschreven voor de moeders der arbeiderskinderen
Non-fictie
Nederlands | 46 pagina's | Educaboek/Tjeenk Willink/Noorduijn, Culemborg | 1980
Gedrukt boek
Universiteit van Tilburg Jeugdliteratuur en andere media
cultuureducatie in woord en beeld; bijdragen aan het gelijknamige symposium op 25 januari 2006
Vanuit verschillende perspectieven en disciplines wordt aandacht besteed aan de mediaervaringen, die kinderen en jongeren zowel buitenschools als in (multi-culturele) onderwijsleersituaties opdoen. Voor o.a. vakcollecties jeugdliteratuur.
Non-fictie
Nederlands | Engels | 203 pagina's | Biblion Uitgeverij, Leidschendam | 2008
Gedrukt boek
Kijken doet lezen
Schooltelevisieprogramma over het voorlezen van prentenboeken en televisiekijken in een peutergroep. Met opdrachten voor SPW-studenten.
Non-fictie
Nederlands | 39 pagina's | Teleac/NOT, Hilversum | 2006
Gedrukt boek