Nieuws

Resultaat 1 - 10 (van 175)

  • De Grote Vriendelijke Podcast lanceert programma met kinderboekennieuws

    20 januari 2021

    De makers van De Grote Vriendelijke Podcast lanceren een nieuw programma: De Grote Vriendelijke Update. Hierin zetten zij de laatste ontwikkelingen en het nieuws rond jeugdliteratuur op een rij. De Grote Vriendelijke Podcast bestaat sinds oktober 2018 en won vorig jaar een Dutch Podcast Award in de categorie Cultuur & Muziek.

    Bekijk details van De Grote Vriendelijke Podcast lanceert programma met kinderboekennieuws

  • Monitormeting BoekStart 2020-2021 langer open

    20 januari 2021

    De Monitor BoekStart (en ook die van de Bibliotheek op school po) staat vanwege de huidige lockdown twee weken langer open. De sluitingsdatum voor Monitor BoekStart is 12 maart 2021.

    Bekijk details van Monitormeting BoekStart 2020-2021 langer open

  • Trainingen (online en fysiek) voorjaar 2021

    19 januari 2021

    We hebben door de coronamaatregelen veel moeten reorganiseren ronde de opleidingen van BoekStart en de Bibliotheek op school. De training Meertaligheid bij de Bibliotheek op school van afgelopen najaar bieden we in januari en februari aan twee volle groepen online aan. Ook de vijf lopende trainingen Leesconsulent zijn nu online gestart. Zodra het weer mogelijk is willen we weer fysiek bij elkaar komen. Dat wordt toch door de meeste cursisten als het prettigst ervaren.

    Bekijk details van Trainingen (online en fysiek) voorjaar 2021

  • Vier nieuwe BoekStart-Boekideeën voor op de groep!

    11 januari 2021

    Bij de leesbevorderende activiteiten op de groep staan het voorlezen en het werken met boeken centraal: dagelijks voorlezen en praten over boeken. Rondom het voorlezen kun je verschillende activiteiten bedenken met een goed gekozen prentenboek als uitgangspunt. Ook met de allerjongsten.

    Bekijk details van Vier nieuwe BoekStart-Boekideeën voor op de groep!

  • TastTasje goed ontvangen door jonge ouders

    11 januari 2021

    In juni 2019 werd in het Kinderboekenmuseum in Den Haag het eerste TastTasje voor jonge blinde en slechtziende kinderen uitgereikt. Bibliotheekservice Passend Lezen (BPL), Visio en Bartiméus blijven het TastTasje onder de aandacht brengen als ouders met een kindje bij de revalidatie komen.

    Bekijk details van TastTasje goed ontvangen door jonge ouders

  • Campagne ‘Geef een prentenboek cadeau’ uitgesteld

    7 januari 2021

    Vanwege de huidige lockdown en recente ontwikkelingen rondom het coronavirus is de campagne 'Geef een prentenboek cadeau' uitgesteld.

    Bekijk details van Campagne ‘Geef een prentenboek cadeau’ uitgesteld

  • Criteria kansrijke activiteiten gezinsaanpak

    7 januari 2021

    Voor iedereen die vanuit de bibliotheeksector op uitvoerend niveau bezig is met de gezinsaanpak biedt het document 'Criteria kansrijke activiteiten binnen de gezinsaanpak van laaggeletterdheid' belangrijke handvatten. Het accent van deze publicatie ligt op activiteiten die ouders ondersteunen om heel direct de taalontwikkeling van hun kinderen te stimuleren.

    Bekijk details van Criteria kansrijke activiteiten gezinsaanpak

  • BoekStart voor jou! nr 28 online

    6 januari 2021

    Bekijk nu dit online magazine met tips over de nieuwste boekjes, voorlezen en multimedia.

    Bekijk details van BoekStart voor jou! nr 28 online

  • Thuis in Taal: Taalontwikkeling bij kinderen van laagopgeleide ouders gebaat bij steun van leerkrachten

    6 januari 2021

    Pedagoog Martine van der Pluijm heeft tijdens haar promotieonderzoek Thuis in Taal een aanpak ontwikkeld, die leerkrachten helpt samen te werken met laagopgeleide/laaggeletterde ouders om de taalomgeving thuis te verrijken.

    Bekijk details van Thuis in Taal: Taalontwikkeling bij kinderen van laagopgeleide ouders gebaat bij steun van leerkrachten

  • Blog Ruth Heuvelman: inclusie bevorderen door voorlezen

    16 december 2020

    Kijk eens kritisch naar de prentenboeken op de groep. Wat voor soort boeken staan daar? Welke afspiegeling van de samenleving zie je terug ? Wie is de held in het boek? Kunnen alle kinderen zich herkennen in de verhalen en in de hoofdpersonen? Door het voorlezen van (prenten)boeken kun je vooroordelen tegengaan. En inclusie, het gevoel van ‘erbij horen’, bevorderen.

    Bekijk details van Blog Ruth Heuvelman: inclusie bevorderen door voorlezen