Zoekresultaten
Resultaat 1 - 20 (van 29)
Gertrud Cornelissen Maar als je erover nadenkt…
een jaar literatuuronderwijs in groepen 7 en 8 van de basisschool
Wat is het effect van het praten over boeken op de ontwikkeling van literaire competentie bij kinderen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs? Verslag van een onderzoek en praktische tips om hiermee aan de slag te gaan. Voor o.a. leerkrachten en jeugdbibliothecarissen.
Non-fictie
Nederlands | 371 pagina's | Eburon, Delft | 2016
Gedrukt boek
Gaan langs de mooiste weg
twaalf bundels jeugdpoëzie voor in de klas
Twaalf bundels jeugdpoëzie worden besproken en voorzien van lessuggesties rond het lezen en schrijven van gedichten. Met boekomslagen in zwart-wit. Voor gebruik met kinderen van 8 tot 15 jaar.
Non-fictie
Nederlands | 140 pagina's | Biblion Uitgeverij, Leidschendam | 2008
Gedrukt boek
Helma van Lierop-Debrauwer Over grenzen
de adolescentenroman in het literatuuronderwijs
Pleidooi om in het literatuuronderwijs in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs plaats in te ruimen voor literaire jeugdromans.
Non-fictie
Nederlands | 143 pagina's | Eburon, Delft | 2005
Gedrukt boek
Theo Witte Het oog van de meester
een onderzoek naar de literaire ontwikkeling van HAVO- en VWO-leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs
Onderzoek naar de literaire ontwikkeling van adolescenten in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Centraal staat de vraag 'Waarom moet je lezen wat je nog niet kunt begrijpen?'. Voor o.a. vakcollecties jeugdliteratuur.
Non-fictie
Nederlands | 611 pagina's | Eburon, Delft | 2008
Gedrukt boek
Stichting Leerplanontwikkeling Literatuur en fictie
een didactische handreiking voor het voortgezet onderwijs
Non-fictie
Nederlands | 251 pagina's | Biblion Uitgeverij, Leidschendam | 2004
Gedrukt boek
Marc Verboord Moet de meester dalen of de leerling klimmen?
de invloed van literatuuronderwijs en ouders op het lezen van boeken tussen 1975 en 2000
Empirisch onderzoek naar de invloed van ouders en literatuuronderwijs op het lezen van boeken. Ouders, docenten en hun oud-leerlingen zijn ondervraagd. Hoeveel moeite moeten ouders en docenten literatuuronderwijs doen om kinderen aan het lezen te krijgen en wat is hierin de meest efficiente manier. En lezen mensen als volwassenen meer en betere boeken wanneer zij als kind de klassieke kinderboeken lazen of juist hun eigen smaak mochten volgen.
Non-fictie
Nederlands | 236 pagina's | 2003
Gedrukt boek
Ruud A.J. Kraaijeveld | Rob van Veen Lezen onder de loep
zelfstandig werken met jeugdboeken
Non-fictie
Nederlands | 95 pagina's | Walvaboek, Holten | 2001
Gedrukt boek
Onder zeil naar Ithaka
literaire en kunstzinnige vorming in de tweede fase
Nieuwe impulsen voor de integratie van verschillende vormen van literatuuronderwijs en het zelfstandig met literatuur omgaan van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Aandacht ook voor het nieuwe verplichte vak Culturele en kunstzinnige vorming, en het leesdossier. Bijdragen van onder andere S.J. Doorman, Folkert Haanstra, Jacob Oostwoud Wijdenes, Hans van Maanen en Wam de Moor.
Non-fictie
Nederlands | 247 pagina's | NBLC Uitgeverij, Den Haag | 1998
Gedrukt boek
Teun A. van Dijk Het literatuuronderwijs op school
een kritische analyse
Non-fictie
Nederlands | 351 pagina's | Van Gennep, Amsterdam | 1977
Gedrukt boek
Kom vanavond met verhalen
oorlog in verhalen en gedichten
Handleiding bij de bundel met romanfragmenten, gedichten, verhalen en bladzijden uit prentenboeken en stripverhalen over het thema oorlog.
Non-fictie
Nederlands | 414 pagina's | Bakermat, Mechelen | 2000
Gedrukt boek
Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum Neem en lees
literaire competentie; het doel van het literatuuronderwijs
Bundel bijdragen aan het congres over literatuurdidactiek van de Katholieke Universiteit Nijmegen in 1990.
Non-fictie
Nederlands | 236 pagina's | Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum, Den Haag | 1992
Gedrukt boek
Jacques Kruithof Het oog van de meester
drie essays over literatuur op school
Kritische beschouwingen over het onderwijs in Nederlandse literatuur in het voortgezet onderwijs
Non-fictie
Nederlands | 111 pagina's | BZZTôH, 's-Gravenhage | 1979
Gedrukt boek
De literatuurmuur
ideeën uit Moer
Selectie van lessuggesties en artikelen uit 'Moer' over het werken met literatuur in het voortgezet onderwijs.
Non-fictie
Nederlands | 208 pagina's | Biblion Uitgeverij, Den Haag | 1999
Gedrukt boek
Joop Dirksen | Dick Prak Handleiding leesdossier
Non-fictie
Nederlands | 96 pagina's | BulkBoek, Amsterdam | 1998
Gedrukt boek
Martine Letterie | Jacques Vos Literatuur in de basisvorming
Didactische handleiding voor leerkrachten, die Nederlands doceren aan 12- tot 15-jarigen.
Non-fictie
Nederlands | 186 pagina's | Wolters-Noordhoff, Groningen | 1995
Gedrukt boek
Literatuur op school
Bundel opstellen, waarin wordt gereageerd op de publikatie van het "Preadvies inzake de examenstof HAVO-VWO voor de letterkunde van 1880 tot heden".
Non-fictie
Nederlands | 80 pagina's | BZZTôH, Den Haag | 1991
Gedrukt boek
B.J.M. Schut Literatuurdidactiek
een bijdrage tot de theorievorming
Non-fictie
Nederlands | 335 pagina's | 1984
Gedrukt boek
Malte Dahrendorf Literaturdidaktik im Umbruch
Aufsätze zur Literaturdidaktik, Trivialliteratur, Jugendliteratur
Verzamelbundel artikelen en referaten over de didactiek van het literatuuronderwijs in diverse schooltypen, over triviaalliteratuur en jeugdliteratuur tegen de achtergrond van veranderende sociale en economische stromingen in West- en Oost-Duitsland.
Duits | 321 pagina's | Bertelsmann-Universitätsverlag, Düsseldorf | 1975
Gedrukt boek
Vereniging van leraren in levende talen Letteren leren lezen
een bundel artikelen over literatuur- en lektuurlessen in het voortgezet onderwijs
Nederlands | 166 pagina's | Didactiekcommissie Nederlands van de Sectie Nederlands van de Vereniging van leraren in levende talen | 1974
Gedrukt boek
Katholiek Pedagogisch Bureau ten behoeve van het V.H.M.O. De lectuur van onze middelbare school-jeugd
problemen en normen
Non-fictie
Nederlands | 28 pagina's | Malmberg, 's-Hertogenbosch | 1958
Gedrukt boek