Interventie de VoorleesExpress stimuleert geletterde thuisomgeving en verhaalbegrip

Gepubliceerd op: 17 april 2019 15:57

In gezinnen die meedoen aan de VoorleesExpress wordt de leesomgeving thuis en de taalontwikkeling verrijkt, zo blijkt uit een effectstudie van de Erasmus Universiteit Rotterdam in opdracht van Stichting Lezen. Ouders gaan naar eigen zeggen vaker voorlezen en de boekenkennis en het verhaalbegrip van kinderen groeien. Optimalisering van het programma is wenselijk om de taalontwikkeling duurzaam te stimuleren.

De onderzoekers keken naar woordenschat, verhaalbegrip, boekenkennis van het kind, intensiteit van voorlezen door ouders en betrokkenheid bij voorlezen door het kind.

Vooruitgang in verhaalbegrip en boekenkennis
De resultaten wijzen uit dat de VoorleesExpress werkt. De kinderen gaan niet vooruit in woordenschat, maar wel in verhaalbegrip en het aantal boeken dat ze kennen. Hun ouders gaan naar eigen zeggen bovendien intensiever voorlezen. De stijgende lijn in de boekenkennis van kinderen en het voorleesgedrag van ouders zet door nadat de interventie na twintig wekelijkse bezoeken eindigt.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar de VoorleesExpress is uitgevoerd in het kader van het onderdeel gezinsaanpak van Kunst van Lezen van Stichting Lezen en de Koninklijke Bibliotheek. Kunst van Lezen is onderdeel van het actieprogramma Tel mee met Taal, dat is opgezet om laaggeletterdheid te voorkomen en te bestrijden. Enkele andere preventieve projecten van Kunst van Lezen binnen de gezinsaanpak zijn de BoekStartcoach, de thuiseditie van Scoor een Boek! En een e-learning module voor artsen en verpleegkundigen binnen de  jeugdgezondheidszorg. Lees meer.

Lees het onderzoeksrapport Werkt de VoorleesExpress?
Of bekijk de factsheet.