Voorleesmoment verrijken helpt meertalige kleuter

Gepubliceerd op: 24 juni 2020 13:37

Kies als leraar voor boeken die de nieuwsgierigheid prikkelen en uitnodigen tot een gesprek. Streef tijdens het gesprek niet alleen taaldoelen na, maar besteed ook aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. En betrek de ouders bij het voorlezen. Dit alles helpt de meertalige kleuters, zoals blijkt uit Noors onderzoek, gepubliceerd in Child Development.

Tijdens het tien-uurtje, even tussendoor of aan het einde van de dag: voorlezen is voor kleuterleerkrachten een belangrijk deel van het onderwijs. Hoe zorg je voor betekenisvolle voorleesmomenten, waar ook meertalige leerlingen baat bij hebben? Om dat te onderzoeken ontwikkelden Noorse onderzoekers voorleesprojecten met voorleesmomenten op school en thuis. Zij verdeelden 464 meertalige kleuters over twee groepen: de eerste groep nam verspreid over een schooljaar deel aan vier thematische voorleesprojecten van vier weken, de tweede groep niet.

Na afloop van het project bleken de kinderen uit de eerste groep vaardiger in de schooltaal én de thuistaal. Hun grammatica verbeterde en zij beheersten de doelwoorden uit de boeken beter. Ook konden zij zich gemakkelijker verplaatsen in het standpunt van een ander. Deze uitkomsten sluiten aan bij eerdere onderzoeken naar voorlezen.

Lees meer in didactiefonline.nl.