Zoekresultaten
Resultaat 21 - 40 (van 118)
Itie van den Berg | Anita Middel Voorlezen, gewoon omdat het leuk is!
basisboek boekenpret
Basisboek voor het leesbevorderingsproject Boekenpret, bedoeld voor beroepskrachten die te maken hebben met kinderen van drie maanden tot zes jaar uit laaggeschoolde bevolkingsgroepen.
Non-fictie
Nederlands | 222 pagina's | Stichting Lezen, [Amsterdam] | 1996
Gedrukt boek
Stichting Lezen Leeskracht!
gids voor literaire competentie op school
Non-fictie
Nederlands | 88 pagina's | Biblion, Leidschendam | 2003
Gedrukt boek
Irma van Welzen | Margriet Chorus-Reintjens Voorlezen gaat zó
tips en ervaringen uit de praktijk van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, gastoudergezinnen en de buitenschoolse opvang
Non-fictie
Nederlands | 74 pagina's | NIZW, Utrecht | 2002
Gedrukt boek
Stichting Lezen Hoe maakbaar is de lezer?
Welke factoren spelen een rol bij de leesontwikkeling van kinderen? Bundel met wetenschappelijke bijdragen van onderzoek ter ondersteuning van 'De doorgaande leeslijn 0-18 jaar'. Voor o.a. vakcollecties jeugdliteratuur.
Non-fictie
Nederlands | 286 pagina's | Eburon, Delft | 2015
Gedrukt boek
Stichting Lezen Lezen in het VMBO
onderzoek, interventie, praktijk
Verschillende artikelen over het leesgedrag van vmbo-leerlingen, waarbij ook de rol van de bibliotheek aan bod komt. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.
Non-fictie
Nederlands | 307 pagina's | Eburon, Delft | 2007
Gedrukt boek
Stichting Lezen Lezen in de lengte en lezen in de breedte
de doorgaande leeslijn in wetenschappelijk perspectief
Het lezen van fictie in een bepaalde leeftijdsperiode staat niet op zichzelf. Het lezen ervóór en erna hangen er nauw mee samen. Het ontwikkelen van een leesattitude en leesmotivatie, het aanleren van vaardigheden om fictie te lezen en het leren ervaren van leesvoldoening op jonge leeftijd heeft gevolgen voor het latere leesgedrag: het 'lezen in de lengte', van voorgelezen worden als kind tot lezen op latere leeftijd. 'Lezen in de breedte' betreft de reikwijdte van het gelezene, dus alles wat naast...
Non-fictie
Nederlands | 298 pagina's | Eburon, Delft | 2006
Gedrukt boek
Julienne van den Heuvel | Herman Kakebeeke | Tonny Meelis-Voorma Voorlezen in de praktijk
Non-fictie
Nederlands | 125 pagina's | NBLC Uitgeverij, Den Haag | 1997
Gedrukt boek
Jorien Termond | José Oosterheert Lezen is leuk! voor ouders
25 tips om lezen nog leuker te maken; een verzameling van leuke en stimulerende tips om kinderen te motiveren om te lezen
Verzameling van 25 tips, ideeën en spelvormen om lezen leuker te maken voor kinderen. Met kleine kleurenillustraties. Voor opvoeders van kinderen van ca. 6 t/m 9 jaar.
Non-fictie
Nederlands | 28 pagina's | Bazalt, Rotterdam | 2013
Gedrukt boek
Anne Pellowski | Cecile Beijk Vertellen in kleine kring
een handboek; hoe je verhalen, anekdotes en rijmpjes kunt vertellen en waar je ze vandaan haalt; hoe je zakdoeken, poppetjes en andere spulletjes kunt gebruiken bij het vertellen in groepen, in clubhuizen, in bibliotheken, op scholen, in crèches, bij naschoolse opvang, in peuterspeelzalen en... gewoon thuis, met veel voorbeelden
Non-fictie
Nederlands | 104 pagina's | Biblion Uitgeverij, Den Haag | 1999
Gedrukt boek
Rimke Rohaan-Mul Vertel eens... een verhaal
Brochure voor ieder die zich wil oriënteren of scholen in het vertellen van verhalen, met veel praktische wenken en enkele verhaalsuggesties.
Non-fictie
Nederlands | 119 pagina's | Zwijsen, Tilburg | 1980
Gedrukt boek
Anton van der Geest | Wim Swüste Plezier in boeken
aktiviteiten rond boeken
Suggesties voor het opzetten van aktiviteiten rond het kleuter- en kinderboek om zodoende het leesplezier te vergroten en het boek een hulpmiddel te laten zijn bij de persoonlijkheidsontwikkeling van het kind
Non-fictie
Nederlands | 166 pagina's | Malmberg, Den Bosch | 1976
Gedrukt boek
Lezen voor het leven
deugden in de wereldliteratuur
Aan de hand van een zestal romans uit de wereldliteratuur wordt een aantal ethische thema's behandeld, die een handvat bieden om het literatuuronderwijs op de middelbare school vorm te geven.
Non-fictie
Nederlands | 224 pagina's | ISVW Uitgevers, Leusden | 2017
Gedrukt boek
Katrien Rotsaert Mag ik nog een verhaaltje alsjeblieft?
voorlezen aan kleine en grote kinderen
Vragen over het nut van voorlezen, goede voorleesboeken, voorleesactiviteiten enz. worden beantwoord. Met zwart-witillustraties. Voor opvoeders, leerkrachten e.a. van kinderen van 0 tot 12 jaar.
Non-fictie
Nederlands | 94 pagina's | Acco, Leuven, Den Haag | 2011
Gedrukt boek
Wilma van der Pennen | Patsy Backx De magie van het voorlezen
bundel over voorlezen aan kinderen van 0 t/m 12 jaar in het kader van de Nationale Voorleesdag
Non-fictie
Nederlands | 93 pagina's | Stichting Lezen, [Amsterdam] | 1999
Gedrukt boek
Marc Verboord Moet de meester dalen of de leerling klimmen?
de invloed van literatuuronderwijs en ouders op het lezen van boeken tussen 1975 en 2000
Empirisch onderzoek naar de invloed van ouders en literatuuronderwijs op het lezen van boeken. Ouders, docenten en hun oud-leerlingen zijn ondervraagd. Hoeveel moeite moeten ouders en docenten literatuuronderwijs doen om kinderen aan het lezen te krijgen en wat is hierin de meest efficiente manier. En lezen mensen als volwassenen meer en betere boeken wanneer zij als kind de klassieke kinderboeken lazen of juist hun eigen smaak mochten volgen.
Non-fictie
Nederlands | 236 pagina's | 2003
Gedrukt boek
Stichting Lezen Lezen en leesgedrag van adolescenten en jongvolwassenen
verslag van het congres van 23 en 24 mei 2002 georganiseerd door Stichting Lezen en de Provinciale Bibliotheek Centrale Noord-Brabant
In een halve eeuw is het leesgedrag van tieners en adolescenten radicaal veranderd. Tegenwoordig lezen ze het minste van alle leeftijdsgroepen. De concurrentie van andere media en vormen van vrijetijdsbesteding is hevig. Een goede leesvaardigheid is echter onontbeerlijk voor het verwerven van informatie. Negentien onderzoekers uit binnen- en buitenland spraken over hun bevindingen over het leesgedrag van jongeren tijdens het congres.
Non-fictie
Nederlands | 307 pagina's | Eburon, Delft | 2002
Gedrukt boek
De smalle marge van de multiculturele samenleving
de multiculturele leescultuur in onderwijs en bibliotheek, boekproductie en beleid
Non-fictie
Nederlands | 272 pagina's | Biblion Uitgeverij, Den Haag | 2001
Gedrukt boek
Meghan Cox Gurdon The enchanted hour
the miraculous power of reading aloud in the age of distraction
Wat is het voordeel van (het hardop) voorlezen, en welke invloed heeft voorlezen op onder meer kinderen? Verslag van wetenschappelijk onderzoek met anekdotes en voorbeelden uit de praktijk. Voor o.a. vakcollecties jeugdliteratuur.
Non-fictie
Engels | 278 pagina's | Piatkus, London | 2020
Gedrukt boek
Piet Mooren Het prentenboek als springplank
cultuurspreiding en leesbevordering door prentenboeken
Onderzoek naar de genrekenmerken en gebruiksaspecten van het prentenboek. De auteur plaatst de boekensoort in een emancipatorisch perspectief en verbindt haar met de grote sociaal-democratische projecten van cultuurspreiding en leesbevordering. Hij doet dit door de verschillende bemiddelaren tussen boek en kind te onderzoeken: de uitgever, de literaire en educatieve kritiek, het onderwijs en de bibliotheek. Op deze wijze schetst hij een beeld van wat de overheid en particuliere instellingen hebben...
Non-fictie
Nederlands | 525 pagina's | SUN, Nijmegen | 2000
Gedrukt boek